onsdag 22 mars 2017

Välkommen förskylning!

Har känt de till och får i 2 veckor, tagit de lugnare. Man känner kroppen så väl så man märker fort när den signalerar om något. I går kväll kom de känningar. Så E fick sova i sin koja på sitt rum nöjd som få och jag gick och la mig redan kl 20:00, för att låta kroppen få bästa möjlighet till återhämtning.
Det är så mycket lättare när man vaknar på morgonen och tänker, ok, min plan var att löpa denna morgon, vad skulle jag rekommendera min allra bästa vän att göra? Låg i några minuter, kände in kroppen, kände från topp till tå en känsla. Ja.. jag skulle säga en kort promenad och väcka kroppen, välja bort fysisk yoga och istället köra 20 min avslappning på mattan, någon rotation, någon stretch, många djupa andetag och låta luften växlas och bytas ut mot ny fräsch.
De var precis de jag gjorde, det var lagomt och precis vad min kropp oxå tyckte funka. Inget pulshöjande, bara rörlighet i form av att väcka och känna in. Om fler skulle stanna upp och lyssna på kroppens signaler så skulle man oftare säga nej till saker, man skulle känna efter mer vad ens kropp behöver och mår bra av i form av mat, energier från olika saker, människor osv.
Man man låter hamsterhjulet snurra på och ser hur andra gör och tror att man måste göra likadant bara för att så ser liksom samhällsramen ut. Men vem säger de?
Jag tycker de är sjukt häftigt att se hur man påverkas och förändras av att våga andra vägar än att följa någon form av norm och rutin på hur man ska leva och ha det. Inte se sig runt utan se sig mer inåt och känna vad man själv behöver.

Att välja bort träning när man är sjuk eller dra ner på tempot när man känner av något är en självklarhet för mig, så enkelt. Får man någon form av ångest när man behöver vila från träning så är det något man ska se som en stor varningsklocka! Självklart kan man sakna, de gör ju jag, fast inte första dagen och inte andra och inte tredje, eller tredje kan de börja komma, då längtar jag verkligen efter de jag älskar att göra, känna blodet dra på i musklerna och få svetten att rinna efter ryggen. Men ångest är liksom inget man ska ha och har man de ska man jobba på den biten, vila mera skulle jag nog rekommendera för att se och känna att de inte göra något, utan skapar energi och kanske får längtan och gnistan att tändas igen. Precis som i en relation, när man är ifrån varann, ibland kan de vara skönt för att få tid till sig själv, att gå runt och skrota i mysbyxor och göra precis bara de jag tycker om.. men efter en liten stund så kommer det.. saknaden, saknaden av att älska någon. Den känslan att man vant sig vid att ha någon att luta sig mot, närheten, bara lukten av den man älskar i närheten. Lukten av den man älskar är magisk. Emmy kan säga: Vad gör du mamma????
Därför jag älskar att lukta på mina närmaste, hi hi. Lukten får mig lugn och fylld av kärlek.

På samma sätt är det BRA att vara i från det man älskar att göra oxå, för att skapa längtan och jag får ofta då för mig att lägga om träningen, man har liksom tiden då man inte tränar. Jag kan alltid yoga i stort sett när jag är sjuk, jag kan ju bara jobba med andningen osv. Men jag skulle aldrig ta ut mig hårt när jag har känningar i halsen, snorig kan jag promenera, jag kan röra på mig. Men de finns så många andra dagar då jag kan välja att ta UT mig på. Inte när kroppen kämpar med annat. De är ju som och spotta i motvind!
Välanvänd näskanna här hemma, nu ännu mer när förkylning anlänt hem till oss oxå.
Dessa små godispåsar som vi har på Hälsokraft är såååå goda, i går satt vi och målade och min tanke var till på lördag men vi satt och mumsade dessa och målade med tuschisar medans maten puttrade i crooooockisen. Emmy tror helt att de är godis och jag skulle inte säga något annat heller! De är torkad frukt och cashewnötter i mix, supergoda och alla tycker typ om dem stora som små. Utan massa tillsatser och skit! Perfekt i handväskan när man blir sugen på något. Eller vill byta ut lördagsgodiset till barnen till något vettigare alternativ. De är lustigt att folk ger saker till sina barn som de inte på världskartan skulle ge till sina hundar för de vet att de skulle bli dåliga i magen och inte må bra... men man ger de till sina barn..  Jag dömer ingen.. jag är bara människa jag med och vi får i oss skit då och då, men försöker göra aktiv val i vardagen till bättre alternativ för oss.



De är perfekt väder för att gå till jobbet.. kroppen har fått tillräckligt, jag väljer buss, lyssnar på min favvo pod och ler, njuter av en kvarts lugn. Tycker de är rätt skönt att åka buss då och då. En mix av alla typer av människor på väg åt olika håll i livet. 

Inga kommentarer:

Nytt år..

Ny framtidsplaner, nytt jobb, ny bostad, nya mål... kräver ny blogg! Denna stängs ner och jag flyttar efter ett uppehåll :) MEN ... ni...