tisdag 14 mars 2017

Morgonförberedelser!


Vaknade kl 4, låg kvar och mös i sängen och fick en stund med min hälft... små stunder i vardagen tillsammans som ger så otroligt mycket! Tänk att ha någon som man kan vända sig om när man vaknar och krypa in under samma täcke.. bara det är att vakna med tacksamhet även om jag önskat att jag kunde sova längre på morgonen vissa dagar men jag är en periodare och just nu är det den tiden som verkar infinna sig och jag somnade på kudden igår innan jag ens hunnit reagera att jag la mig, ha ha. Men vad gör de? Jag som igår gick och la mig och vilade 11/2 timme på eftermiddagen, jag var ledig, kunde lägga mig vilket jag oftast gör nu efter varje huvudmål, de är ju asskönt! Karlar gör så.. så varför ska inte jag kunna göra de? Att krypa ner och låta maten och kroppen sköta sitt i lugn och ro skapar bra balans.. å dessutom så otroligt skönt! De handlar oxå om för mig att visa för min dotter att som mamma så fejar man inte runt hela tiden, man vilar på maten, man är trött och tillåter sig att vara det.. hur ska jag annars skapa den trenden hos henne och inte vara en kvinnlig "jagskafixaallt" medans mannen ligger på sofflocket. Jag är hennes förebild.. på samma sätt har jag valt med maten, jag skulle helst vilja äta på ett visst sätt men vill skapa så lite tänk kring just mat då hon är tjej och jag väljer att äta de mesta utan att ha förbudspinnar, men väljer att handla så ren mat som möjligt och köper inte hem godis, socker får hon i sig ändå på andra ställen. Vi äter mycket mat, vi fikar ordentliga mellanmål och kvällsfika, alltid bra frukost.. då behövs inge socker i form av godis. Vi har tillgång till bra fika genom Hanna på Rawforgood. Varför ska jag föra in mer socker då hon inte ens frågar efter godis på mamma veckan? Vi äter mörk choklad och det tycker hon oxå om.. är det synd om mitt barn för att vi inte har vanliga kakor och godis hemma? NEJ! De är synd om barn som får dåliga förutsättningar till att ha en stark kropp och synd om barn som inte får kärlek. Jag väljer hellre att lägga pengarna på något vi gör tillsammans eller bara tiden i hop. Hon är gladare om vi spelar fia en timme än om hon äter godis en lördagkväll.. för då är vi tillsammans och vi slipper få blodsockret upp i de blå och sedan dippen. OM man skippar godis och chips varje gång man handlar så kan man istället gå ut och äta tillsammans, tid och god mat istället ger så otroligt mycket mer.
Jag skiter i vad andra stoppar i sig osv, har inget intresse av det. Jag är bara mån om vad vi tankar med och jag har inte tid att lägga energi på hur andra väljer att leva sitt liv som så många andra har.
Skulle par och människor fokusera på sitt och sina lika mycket som de funderar över vad andra ska tycka och tänka om dem, hur andra gör osv så skulle relationer vara så mycket bättre och de vore mindre stress.
Gör de som känns rätt i ditt hjärta och skit i alla andra! Sedan människor som påpekar handlar bara om problem i sig själv.. en normal människa som mår bra behöver inte snacka skit om andra, påpeka på ett negativt sätt andras liv... en "måbra" människa kan bara vara :)


Vi har köpt kött på en gård utanför stan i helgen, då känns de ok att äta kött, då man vet var de kommer i från, man stöttar en lokal bonde och skulle aldrig få för mig att köpa något som inte är svenskt i köttväg eller kyckling. Ägg åker vi oxå direkt till bonden och köper, jag tycker de samtidigt är charmigt! Känns som när jag var liten och ägg gubben körde runt och sålde ägg i sin gamla bil i byarna.
Crockisen används otroligt flitigt, i går fick den stå och puttra i 5 timmar på låg fart och samma sak så har jag förberett den igen denna morgon. I love this one och de är de bästa köksköpen jag gjort!


Nu lite yoga på de här så har vi startat dagen optimalt!

Inga kommentarer:

Nytt år..

Ny framtidsplaner, nytt jobb, ny bostad, nya mål... kräver ny blogg! Denna stängs ner och jag flyttar efter ett uppehåll :) MEN ... ni...