tisdag 4 juli 2017

Paleoutmaning

De som känner mig.. vet även att jag älskar KOST, älskar att experimentera med kost och näring och de är lite av en passion, att lära känna min kropp, testa och se hur den svarar! Förresten, de som känner mig kan mig tror jag utan och innan då jag är så brutalt öppen som person, ju mer man öppnar sig ju lättare är de ju att connecta med människor och se om man är på samma våglängd i livet. Då vet man ju var man har varann om man berättar liksom hur man funkar, så mycket enklare än att gå runt och tro att andra kan läsa av ens tankar.. asdåligt förslag!

Gårdagens lunch blev väldigt enkel, jag älskar enkelt. Ägg är min bas kan man nog säga;) Vad vore livet utan äggfisar.. detta är dock skitsnack! Jag fiser då inte mer för att jag ätit massor av ägg så länge jag äter bra saker TILL! :)
2 ägg och ett stort gäng skivor lufttorkad skinka som jag fick testa från Ica i veckan.. inte något jag skulle köpt med egna slantar då jag sedan såg att de kom från Danskt kött.. no way! Men men.
Även solen har sina fläckar;) Bara örtsalt och peppar.. sedan en stor sallad till och stekt broccoli som jag hade kvar i kylen. Det jag slutat helt med numera är att värma maten i micron. Min plan var att kasta ut den helt men använder den ofta till att värma vetevärmare till både mig och mys på kvällarna så den får vara kvar ett tag.  Lunchen blev i allafall supergod! Omelett är en favvo, tidigare hade jag ofta ost på men nu när mejeri rykt sedan jag började min 30 dagars utmaning med paleo så skippar jag den.
Vad har då hänt efter 30 dagar, många går ner i vikt.. jag har gått upp, väger mig INTE men jag kan se och känna. Varför har jag gått upp, jo för att jag har ätit för mycket nötter, haha. Vad har mer hänt?
Jag är piggare, huden är ännu bättre, naglarna så djävulskt starka, jag har haft problem tidigare med för lös mage.. detta har upphört helt! Å magen är grunden, funkar inte den som den ska så är ju mycket knas i kroppen då där sker så mycket, vårt immunförsvar, näringsupptag osv.. å är näringsupptaget dåligt så är de BAJS kan man säga! 
Så fokus ska många lägga på att få magen i balans. Å de är kanske inte bara magen som då ska fokuseras på utan på sitt liv! Hur stress påverkar märkts tydligt på magen. Många har dålig hy.. de fokuserar på krämer och inte fokuset på näring och inifrån! En normal mage går på toan 1-2 ggr per dag.


Nåväl.. de var ju nu hur jag kände efter dessa 30 dagar. 
Jag har inte varit HELT strikt, jag har ätit sötningsmedel i min BCAA som jag tar dagligen 1 gång. Samt tuggat nå tuggis och har använt gräddfil i liten dos 2ggr. Annars fullt ut.  Det jag upplevt oxå är att vardagen blivit enklare för oss med denna kost, den känns REN och den känns klockren för MIG och den har uppskattats av alla här hemma.. Utom E som har en period där de spelar liksom ingen roll så är de lite fel på något, haha. 

Så de jag NU kommer göra är att fortsätta äta Paleo fullt ut men dra ner på nötterna lite för att även minska omega 6 som skapar inflammation i kroppen och istället lägga MER fokus på omega 3 som minska inflammation. 
Den förändring jag samtidigt gjorde var ju att jag gjorde en hårmineralanalys på Hälsokraft som min chef gör, så jag började samtidigt med analysprodukterna som blev utvalda efter vad analysen sa att min kropp behövde extra av. Alltså skräddarsytt efter mig! 
Jag väger INTE maten, jag går på känsla, jag äter tills jag är mätt, de jag märkt förändring är att jag är inte lika svajig, blodsockret som jag har haft problem med är i bättre balans, jag får i mig bra med järn vilket är bra då jag ärvt min mammas tendens till att blöda som säjtan under mens och bli helt urlakad. Jag står mig så mycket längre på maten nu motför tidigare, där kan även de som känner mig väl skriva under att jag har varit en ÄTARE.. gått någon timme sedan börjar jag söka näring igen.. de är som om näringen gått ur kroppen direkt och jag har varit hungrig på studs. Nu är det inte så.. igår åt jag mellis kl 14, gick ner på legendary och satt och surra, (sjukt trevligt och sjukt trevliga människor jag lyckades haffa under min pratrunda;)) gick förbi min hälft och vi åt vid 18.. inget blodsocker fall eller sug. De hade aldrig hänt tidigare, då hade jag varit knäpptyst och varit på väg att slå någon i nyllet, haha. Eller stryk de sista men stor skillnad är de på den biten. GÖTT! 

Ett tips utan skit! Finns även i tacos variant! Jag saltar med himmalaya salt... jag älskar salt! Men ett smidigt alternativ! Finns även i dip mixer såg jag i veckan, perfekt att ha hemma och samma prisklass som vanliga. Men slipper sockret och tillsatser!


Nu en uppföljning på min behandling hos JAX på Legendary. Massage time!

Inga kommentarer:

Nytt år..

Ny framtidsplaner, nytt jobb, ny bostad, nya mål... kräver ny blogg! Denna stängs ner och jag flyttar efter ett uppehåll :) MEN ... ni...