söndag 21 maj 2017

Hormoner

I går och i denna morgon så valde jag att stå på trappmaskinen i 30 min, medans så läste jag denna. Väldigt lärorik och nu vill jag verkligen boosta och optimera mina hormoner som jag tror behöver den hjälp de kan få. Jag gör VÄLDIGT många rätt idag men har gjort många fel under många år tidigare som stressat mitt inre system och ställt till de hormonellt. Jag vet att vårdens ramar är BREDA och ibland så tror jag man måste bli sin egen expert, man kan inte lägga sina liv i andras händer utan lära sig SJÄLV hur man funkar, testa, känna i och lära sig hur just MIN kropp är och vad den behöver för att må så bra som den bara kan. 
Denna bok gav mig lite mer tips gällande sömnen och tillskott som kändes direkt som jag ville prova. Sedan förespråkar denna författare protein och fett. Något som jag själv aldrig helhjärtat provat, om vi pratar lchf eller typ paleo. Paleo har jag varit nyfiken då min Clara lever efter de. 
Nyfiken heten väcker sig och jag som älskar allt som hör nutrition till så måste jag läsa på lite mer gällande detta och kanske prova lite på mig själv och se hur jag mår hormonellt. Jag kan ju inte veta om jag inte provar. 
I Umeå har min ex kollega Lars och min vän Emma öppnat ett gym i helgen. Jag funderar efter ett besök på att unna mig ett kort där oxå för variation med utbud av maskiner för min nacke, mer utbud gör de lättare att variera. Dock är det längre till gymmet och jag älskar ju det enkla i vardagen. Men de var så himla skoj och träffa gamla kunder, stammisar, gymråttor som jag inte sett på några år där igår. Många leenden, kramar och ja.. vi får se. Bestämmer mig idag! Jag kommer ju ändå träna tidigt på morgonen för att "slippa" folket och för att få ihop de i min vardag. Min tanke är hela tiden att skapa så mycket harmoni i vardagen som möjligt utan omständigt. DOCK måste jag bli bättre på att ta tid till mig själv att unna mig att anpassa mig efter mig oxå och inte anpassa mig för att de ska bli bättre för alla andra. Men men.. jobbar på de;) 
Min kropp är så inställd på att jag ska träna tidigt på morgonen för att de inte ska ta tid från mina, eller att de ska belasta någon på något sätt. Tror de är därför jag vaknar tidigt per auto.. men jag tränar på variationen att sova ut och åka senare, de går ibland och ibland inte;) 
I morse var jag uppe på tok för tidigt, men jag blev liksom upp i varv efter vi varit på stan i går kväll så jag hade svårt att sova och kroppen ville liksom inte slappna av och ville liksom UPP i morse oxå. Ingen bra kombo, men i kväll kommer jag somna som en stock och sussa som en liten bebis. 
Dessutom är det söndag och jag har hela dagen till att bara mysa på. Kalas ska min dotter på och då kan jag passa på att ta en powernap, meditera, yoga eller vad jag känner för! 
Solen skiner.. de kommer bli en fin dag!

Inga kommentarer:

Nytt år..

Ny framtidsplaner, nytt jobb, ny bostad, nya mål... kräver ny blogg! Denna stängs ner och jag flyttar efter ett uppehåll :) MEN ... ni...