fredag 21 april 2017

Bättre val för bättre hälsa!


Morgon bjöd på detta i 30 min, frisk luft och fick äntligen rulla ut mattan!! Okej, jag rullade ut den i går med bakgrund av hockey och med en dotter som gladeligen ville se vad jag hittat för bok av Monika Björk och vilka övningar för löpare jag valt ut att testa. Hon testade, fnittrade och var jätte glad så hon fick absolut vara med men jag fick inte till den där yogan jag behöver mentalt för att stänga av och bli fokuserad, fick de halva tiden idag innan hon vaknade och de var SKÖNT!
Det är fredag och jag brukar alltid jobba men bytte lite i veckan så idag är vi lediga i hop och de är underbart skönt! Nu har jag massor med lediga dagar framför mig att bara vara! Ladda batterierna inför nästa vecka då de blir mycket med medlemsdagar sista dagarna på veckan med 20% för alla medlemmar!!! 


Jag bara ÄLSKAR DETTA! De var halkigt men ville spana hur terrängen ser ut för att börja springa mer i skogen, men då jag saknar dubb så får de vänta! 
Topping är A OCH O.. Gojibär, Tranbär, solrosfrön, pumpafrön, valnötter... mums!
Lägg till lite extra till havregrynsgröten och du får en boost för din kropp. Köp naturell yoghurt och toppa med massor av nyttigheter. Lägg till ägg för bra fetter, otroligt mycket bra vitaminer och mineraler.  Ta en näve nötter istället för det vita brödet, det vita brödet ställer bara till skit för dina tarmar! Köp hem bra val och det blir lättare att skapa bra förutsättningar för att få i rätt näring. 
Tänk grönsaker, frukt, bär, rena proteinkällor från bra uppfödare, kolhydrater i form av rotfrukter, alltså älska sötpotatis! Lät gärna potatis svalna och du får ett bättre GI på den. Dagen efter äter jag alltid kall potatis vilket är så bättre näring för kroppen än den precis nykokta! Med lök och kryddor och lite vinägrette är det brutalt gott kallt. Quinoa -SÅ MYCKET ANTIOXIDANTER!!! 
Här har pastan åkt ut, vitt ris likaså! Vill ha näring det jag äter! Ju bättre man äter ju bättre mår man och ju mer vill kroppen inte ha de andra. Det kan finnas folks om säger:
-VILKEN disciplin du har..

Det handlar inte om disciplin, jag har kunskap om vad det gör med kroppen, handlar inte alls om att välja bort,jag vill inte ha..  utan jag unnar mig hellre de bästa för mig och de jag mår bra av. På samma sätt som jag väljer att inte spendera dagen med någon jag inte mår bra av. Jag behöver inte följa någon samhällsram om hur man ska äta och att man måste fika sockerfika.. 
Jag väljer att göra ett aktivt val i att ta hand om mig! 
Att riva ner 1-2 rödbetor i den vanliga vitkål/morot/spenat salladen med vinägrette skapar ännu mer nyttigheter. Har du högt blodtryck så ska du absolut lägga till rödbetor, vill du bli uthålligare i träningen.. ät ba ät!!! Sedan blir det ännu mer färg vilket man blir glad av och de lockar till att äta. Jag blir glad av att se bordet fullt av färg!
KÖPAR ALDRIG sötad yoghurt till Emmy. Jag vet vad socker gör i kroppen så försöker skapa bra förutsättningar för en stark och frisk kropp här hos mig. Denna blev så magisk god!!!
Naturell yogurt med bakterier, lite mjölk, jordgubbar, blåbär, banan och cocosolja. 
Emmys svar efter första slurken:
-Kan du göra en sådan här i morgon oxå????

Inga kommentarer:

Nytt år..

Ny framtidsplaner, nytt jobb, ny bostad, nya mål... kräver ny blogg! Denna stängs ner och jag flyttar efter ett uppehåll :) MEN ... ni...