onsdag 19 april 2017

Att få tid för sig själv

Älskar tillbehören på vårt bord. SÅ mycket färg som de bara går, så mycket prebiotika för min kropp just nu som jag bara kommer åt. Jag lägger fokus på min mat just nu. Kroppen visar efter några år om den fått jobba för hårt, de är som om kvittot kommer i efterhand om livet varit tufft. När livet är i balans igen då tar man sig tid att känna efter och in och de är då man känner att den måste få allt, måste få mer kärlek, mer omtanke och mer vara i stunden. SÅ många är inte närvarande.. Jag kan också vara inte riktigt med ibland, när min hälft pratar så lyssnar jag hälften liksom, jag tittar och njuter av och höra hans röst och se honom, men jag tar liksom inte in de vissa stunder när jag är trött... om de inte är viktigt ;) Han stannar och säger, vad är det? Du lyssnar ju inte!
-Jo men jag tycker du är så fin å titta på. 
Jag är närvarande och njuter av stunden tillsammans men kanske inte lyssnar riktigt ;)
 
I dag behövde jag min egentid.. jag behövde stunden på mattan men valde istället att vakna tidigt, äta tillsammans då det är onsdag och vi inte får så mycket tid i hop idag.. Vi åt, sedan duschade vi ihop, pjöllrade på och fick en bra morgon utan stress, flätning av hår, tjejfix, helt enkelt en bra mor och dotter tid, utan vardagliga små bråk och oensigheter, som hör till vardagen. De testas gränser, de finns attityd och kollas läget för att se vart ens mamma står i fallet.
MEN jag har inte fått den stund jag verkligen behöver, jag längtar efter att ha ett eget rum där jag kan stänga in mig även om de andra är hemma och få rulla ut mattan, inte bli störd, få 20 min i positioner som gör min kropp och knopp glad, där jag får sträcka ut, blunda och njuta av min stund på mattan.
 
Jag är mer närvarande, de tackar jag mycket mentalt arbete för och yogan. De hör i hop och gör livet så mycket bättre. Jag kan verkligen njuta av att gå i skogen eller jogga, stanna mitt i allt och vända nosen mot solen och bara känna in stunden och känna in solen, känna i luften och vara HÄR OCH NU.
 
Detta är året då jag säger NEJ, då jag är min egna bästa vän, då jag lägger tiden där jag får något tillbaka, i vänskaper som ger mig energi och som inte pratar om andra, där vi pratar om oss och där det är gemensam respekt, omtanke och förståelse. Lägga min energi på att ta emot kärlek från någon som verkligen älskar mig för den jag är, där jag kan vara precis så knäpp som jag kan vara. Då jag inte behöver göra något extra utan där jag är Jossan. Där det inte hittas fel och läggs fel fokus!
Året då jag är ännu mer i skogen och naturen, där jag varierar min träning maximalt, året då jag lär min kropp att springa längre. Där vi på mer utflykter, små enkla som förgyller vardagen.
 
Jag fick inte min stund i morse som jag behövde, men den kommer! Jag fick en annan stund med den viktigaste personen i mitt liv, den stunden kommer aldrig igen. Jag är lyckligt lottad som får åldras med de jag har runt mig. Jag saknar bara att träffas och kramas med dem oftare.. men de är ju upp till mig/oss att ta mer stunder tillsammans!
 
Världen är väldigt ytlig.. mycket jämförelse och se mig hör mig. Prat om andra...
Det är underbart med närvarande relationer, är DU närvarande? Hur pratar du om andra? Är du öppen? Visar du dig svag? Är du trygg i dig själv? Hur påverkas du av de du har runt dig? Är det något eller någon du kanske borde plocka bort som inte gör dig gott? Är det någon eller något du borde få in mer i ditt liv, som förgyller ditt liv! Vad hindrar dig!!??


Vad mår DU bra av?

Inga kommentarer:

Nytt år..

Ny framtidsplaner, nytt jobb, ny bostad, nya mål... kräver ny blogg! Denna stängs ner och jag flyttar efter ett uppehåll :) MEN ... ni...